Idealny klient - kim jest i jak stworzyć jego profil?

Idealny klient - kim on jest i jak zbudować jego profil?


Kim dla Ciebie jest idealny klient? Czy kiedykolwiek się nad tym zastanawiałeś? Jeśli nie, to przeczytaj dlaczego warto zdefiniować swojego idealnego klienta i w jaki sposób pomaga to w sprzedaży.


Czy idealny klient istnieje? Mam nadzieję, że tak ;) Zarówno dla mnie jak i dla każdego z Was. Ale o co tak naprawdę chodzi z tym ideałem? Otóż jego definicja jest potrzebna każdemu, kto zajmuje się sprzedażą. Stworzenie profilu idealnego klienta jest nieodzownym elementem planowania i dywersyfikacji wszelkich działań sprzedażowych i marketingowych.

Znając profil swojego idealnego klienta możesz:

  • precyzyjnie dostosować produkt lub usługę dla jego potrzeb
  • odpowiednio opracować model sprzedaży, w tym sposób dotarcia do klienta (prospecting)
  • prowadzić skuteczną politykę cenową
  • skupić się wyłącznie na właściwych dla niego kanałach dystrybucji
  • odpowiednio wytypować formy reklamy produktu lub usługi
  • budować lojalność klienta, pielęgnować relacje


W zależności od tego czym się zajmujesz, możesz utworzyć jeden lub wiele profili idealnych klientów. Na jeden profil może sobie pozwolić wyłącznie firma o bardzo sprecyzowanym i ukierunkowanym produkcie czy usłudze. Przy szerszej ofercie należy stworzyć odrębne profile dla konkretnych produktów lub grup produktowych. Twoim celem jest dostosowanie swojej oferty do potrzeb klienta idealnego. Więc jeśli Twoja oferta jest zróżnicowana to będziesz potrzebować wielu tego typu profili.


Jak stworzyć profil idealnego klienta?

Tworzenie profilu jest łatwe o ile podczas tego procesu wczujesz się w rolę klienta. Musisz przestać na chwilę być sprzedawcą. Stań się swoim “idealnym klientem”.

Zacznij od stworzenia zarysu idealnego klienta, czyli odpowiedz sobie na pytanie “Komu i w czym chcę pomóc?”. Na przykład ja mógłbym odpowiedzieć: chcę pomóc doświadczonemu handlowcowi radzić sobie z rutynowymi błędami sprzedażowymi oraz zwiększyć jego efektywność pracy. Kim jest mój przykładowy klient? Jest doświadczonym handlowcem - więc taki nadam mu tytuł.

Teraz Twoja kolej. Jeśli masz już tytuł swojego idealnego klienta, opisz skrupulatnie informacje według poniższych punktów:

  • Dane statystyczne (wiek, płeć, zamieszkanie, wykształcenie itp),
  • Cele klienta (np. zwiększenie marży, zwiększenie ilości spotkań, itp.),
  • Aktywności i źródła wiedzy klienta (jakie czyta książki, czasopisma, blogi, jakie ma autorytety, jakie są jego hobby),
  • Problemy klienta (np. zmagania z polityką cenową konkurencji, brak prawidłowej organizacji pracy, rutyna),
  • Obawy klienta (związane z produktem, sprzedawcą i ale i z sobą samym np. czy ten telefon spełni moje oczekiwania? czy sprzedawca rzeczywiście wymienia go na nowy w przypadku każdej awarii? czy potrzebuję w ogóle telefonu z tak dużym wyświetlaczem?)


Abyś mógł szybko stworzyć swój profil idealnego klienta przygotowałem dla Ciebie szablon do pobrania w formacie xls oraz pdf. 

👉 Pobierz szablon excel
👉 Pobierz szablon PDF


Moim założeniem była publikacja obszernego podcastu o tworzeniu profilu idealnego klienta. Niestety pech chciał, że zepsuł mi się komputer, służący do nagrywania. Zamieściłem więc skondensowaną wersję pisaną :)

Jeśli artykuł Ci się spodobał, udostępnij go proszę znajomym, zalajkuj lub skomentuj. Będę Ci bardzo wdzięczny.

2 komentarze:

  1. Super, że można ściągnąć ten szablon! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :)

      Dużo fajniejszy i wygodniejszy jest plik w excelu. Jeśli chcesz go otrzymać napisz do mnie maila.

      Pozdrawiam
      Łukasz

      Usuń