Jak zarabiać będąc na urlopie?

Jak nie stracić obrotu podczas urlopu?

Właśnie wróciłem z zasłużonych wakacji. Nie było mnie w pracy pół miesiąca. Przez ten czas nie odbierałem służbowych telefonów, maili i w ogóle nie myślałem o tym co zastanę po moim powrocie do pracy. Urlop to czas na totalny reset. Najważniejszy jest wtedy odpoczynek, relaks, spędzanie czasu z bliskimi czy poświęcanie go na swoje ulubione hobby. No dobrze, ale w końcu jesteśmy handlowcami i musimy sprzedawać, sprzedawać i jeszcze raz sprzedawać! Czy można zatem to robić na urlopie, robiąc coś zupełnie innego?


Można! Nie mogę zdradzać szczegółów mojej pracy, ale powiem tylko, że podczas urlopu, mój miesięczny wynik sprzedaży nie był niższy od tego gdy pracowałem cały miesiąc. W dodatku mogę powiedzieć, że to przewidziałem, a nawet w pewnym stopniu zaplanowałem.


3 zasady jak nie stracić obrotu podczas urlopu:

1. Zadbaj o odpowiedni portfel klientów
2. Zautomatyzuj procesy obsługi klientów
3. Pozwól być zastępowanym


Ad.1 Zadbaj i klientów

W artykule dotyczącym zasady pareto, pisałem, że 20% pracy powinno przynosić 80 % zysku. Więc podobnie jak ważne jest skupienie się na najistotniejszych czynnościach w pracy, tak również ważni są nasi najbardziej wartościowi klienci. Nie chciałbym tu jednak określać ich procentowego udziału w podobny sposób. Było by to zbyt ryzykowne. Po prostu skupmy się na najlepszych klientach ilu by ich nie było. Mając świadomość, że pewna grupa naszych odbiorców generuje nam obrót czy marżę na raczej stałym poziomie, jesteśmy w stanie oszacować o jaki fragment finalnego wyniku musimy jeszcze zawalczyć przed urlopem lub po powrocie z niego. 

Często dobry klient jest wymagający i mocno ingerujący w nasz czas. Musimy zatem wychować go sobie tak, aby komunikacja z nim była jak najprostsza i najbardziej klarowna. Aby osoby nas zastępujące nie miały problemów z jego zrozumieniem i na odwrót. 
Tu w grę wchodzą przede wszystkim procedury firmowe a właściwie nie odbieganie od nich. Często klienci narzucają pewien specyficzny sposób postępowania z nimi. Więc zarówno w trakcie budowania relacji jak i już w stałej współpracy, musimy przemycać jak najwięcej naszych zasad i reguł. 

Przykład:
Klient często prosi o przygotowanie oferty cenowej dzwoniąc i szybko dyktując potrzebne mu produkty (bo tak jest mu wygodnie i już…). Ty możesz doskonale znać już jego potrzeby, tok rozumowania czy nazewnictwo produktów i rozwiązań. Twój zastępca może mieć niestety z tym problem. Może się pomylić w notatkach, źle zrozumieć klienta lub po prostu nie mieć czasu na tak czaso i pracochłonną obsługę.

Rozwiązanie:
➤ Przyzwyczaj klienta do używania nazewnictwa produktów wg. twojego katalogu/cennika np. parafrazując – powtarzając każdy produkt z zamówienia w nomenklaturze twojego katalogu wraz z ilością określoną przez klienta. Klient ma pewność, że go zrozumiałeś i systematycznie przyswaja twoje nazewnictwo. 
➤ Sugeruj składanie zapytań mailowo, poprzez aplikację do składania zapytań lub wg wyznaczonych szablonów. Argumentuj, że zapytania złożone w powyższy sposób, będą mogły być szybciej opracowane, a co za tym idzie klient szybciej otrzyma ofertę. Dzięki temu, minimalizujecie ryzyko powstania jakiegoś błędu w ofercie. Ty zdajesz sobie z tego sprawę, więc klient niech też będzie tego świadom.


Ad. 2 Automatyzacja związana z procesem obsługi klienta



Składanie zamówień i zapytań ofertowych

➤ Udostępnienie platformy zakupowej – aplikacji do składania zamówień własnoręcznie przez klienta, które następnie automatycznie przechodzą do realizacji. Wiele firm posługuje się takimi narzędziami. Często są one bardzo rozbudowane. Zawierają dokumentację dotychczasowej współpracy, pozwalają na składanie zapytań ofertowych, posiadają różnego rodzaju kalkulatory i aplikacje projektowe.
➤ Określenie formatu/szablonu wg którego mają być składane zamówienia i dokładnego adresu e-mail do ich wysyłki
➤ Jasne określenie warunków handlowych, cenników, poziomów rabatów, minimów logistycznych klientowi oraz wewnątrz firmy w systemach ERP, CRM lub przekazaniu w innej formie (np. notatki) twoim zastępcom. 


Przepływ informacji

➤ przekazanie klientowi danych kontaktowych osób zajmujących się konkretnymi sprawami w firmie, tak aby ten wiedział do kogo ma się zwrócić w konkretnej sprawie np. namiary na dział realizacji zamówień, dział techniczny, księgowość, magazyn, ale przede wszystkim na swojego zastępcę.


Zgłoszenia reklamacyjne itp.

➤ określenie sposobu składania reklamacji i danych kontaktowych osób zajmujących się nimi.
➤ wyszczególnieniu danych wymaganych w takim zgłoszeniu
➤ poinformowanie o czasie i możliwych sposobach rozpatrzenia reklamacji.


Ad. 3 Zastępstwa

Jeśli chcesz mieć psychiczny komfort i spokój podczas urlopu to przede wszystkim pozwól się zastępować. Część osób ma z tym duży problem. Skrywają pewne informacje tylko dla siebie w obawie chyba przed „wygryzieniem” ze stanowiska. Stają się wtedy poniekąd więźniami swojej pracy. Oczywiście mówię tu o danych, które mogą być ogólnodostępne. Nie chodzi mi sprawy tajne lub zarezerwowane dla wyższej hierarchii. 

A więc nie bądź „nie do zastąpienia” – nie o to chodzi. Musisz mieć opracowaną procedurę, kto w czym może cię zastąpić. To ważne, gdyż może być potrzebne nie tylko podczas urlopu ale też nagłych zdarzeń losowych, zwolnień lekarskich itp.  


Autoresponder i przekierowania

I ostatnia jakże ważna i oczywista sprawa. Pamiętaj o ustawieniu autorespondera w poczcie e-mail i przekierowaniu poczty do swojego zastępcy. Niestety w ostatnich chwilach przed urlopem wiele osób o tym zapomina (czasami z pośpiechu a czasami z podekscytowania zbliżającą się podróżą). Jeśli masz taką możliwość to przekieruj również rozmowy telefoniczne lub przynajmniej ustaw w telefonie odpowiedzi na połączenia np. „Do dnia … jestem na urlopie. Proszę dzwonić pod numer …”


Życzę Ci udanych wakacji, wypoczynku, oderwania od codzienności i równie udanego powrotu do pracy.

Jeśli spodobał Ci się ten artykuł, polub go proszę i udostępnij na FB lub w jakikolwiek inny sposób. Oczywiście czekam również na wszelkie komentarze.
  


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz